Page 3

buisman201501

je zeker van je zaak! Blaaspijpje verplicht! Voorkom boetes in het buitenland Auto in orde? Check! Caravan rijklaar? Check! Paspoort? Check! Klaar voor de autovakantie richting zon! Nou, niet helemaal. Er zijn allerlei wettelijke regels die in het buitenland nét even anders zijn dan in Nederland. Voorkom gezeur en boetes! Dat je in Oostenrijk en Zwitserland een tolsticker op je autoruit moet plakken, weet bijna iedereen. Maar dat je in Frankrijk sinds 2012 een alcoholtest in je auto moet hebben, is bij de meeste vakantiegangers onbekend. Rijdt u deze zomer naar het zuidelijke vakantieland, dan moet u een blaaspijpje met het NF-logo (Norm Française) bij zich hebben. Andere worden door de Franse politie niet geaccepteerd. Het is verstandig om er altijd twee in de auto te hebben liggen. Want als u blaastest doet en u heeft geen ongebruikte in de auto, bent u in overtreding. In Nederland zijn de blaastesters onder meer te koop bij auto- en caravanbedrijven, in Frankrijk kunt u terecht bij drogisterijen, de grotere tankstations en in sommige horecagelegenheden. In het buitenland Wist u dat... … Het in Portugal verboden is om met een fietsenrek op de auto te rijden? Wat in Nederland wel mag, kan u in het buitenland een forse boete voor krijgen! … In vrijwel alle Europese vakantielanden een gevarendriehoek verplicht is? In onder andere Duitsland en Kroatië is zelfs een extra exemplaar nodig voor een aanhanger of caravan. … Het in Frankrijk verplicht is om een alcoholblaastest in uw auto te hebben? Er zijn twee stuks per voertuig verplicht. Deze moeten voorzien zijn van het NF-keurmerk (Norm Francaise). De naam BOVAG en het bijbehorende logo duikt op vrijwel elke straathoek in Nederland op. Niet zo gek, want bij BOVAG zijn maar liefst 11.000 bedrijven aangesloten en die houden stuk voor stuk hun eigen dorp, stad of regio draaiende. Sinds 1930 staat de Bond Van Automobielhandelaren en Garagebedrijven garant voor de kwaliteit van de aangesloten ondernemingen. Maar dat zijn allang niet meer alleen autobedrijven, waarvan er zo’n 6.000 in het hele land lid zijn. Vrijwel alle soorten ondernemingen die zich bezig houden met jouw mobiliteit, zijn aangesloten bij BOVAG. Van rijscholen tot caravanbedrijven, van autowasstraten tot fi etsenwinkels en van motordealers tot autoverhuurders. Bij al deze ondernemingen kun je met een gerust hart producten en diensten afnemen, omdat zij aan de strenge eisen van het BOVAG-lidmaatschap voldoen. Terugdraaien kilometerteller strafb aar Klachten? BOVAG staat klaar! Kijk voor nog meer informatie op: WWW.BOVAG.NL Garagetaal: de lambasonde... Ga naar garagetaal.nl agetaal.n Nee, de lambdasonde is geen Zuid-Amerikaanse dans. Het is een en sensor sensor r die die het het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen van de auto meet. En het dus meteen registreert als daar iets mis is. Dat wordt dan doorgegeven aan het ‘beheersysteem’ (motormanagement), dat kan bepalen of er meer of minder brandstof in de cilinders moet worden gespoten. Gaat de lambdasonde kapot, dan kan het zijn dat de motor niet meer lekker loopt, of teveel brandstof verbruikt. Het terugdraaien van kilometertellers in auto’s is sinds kort bij wet verboden in Nederland. Alleen als er een hele goede reden is, bijvoorbeeld wanneer de teller defect is, mag een erkend bedrijf een teller vervangen en de stand corrigeren. Het autobedrijf is verplicht om bij vrijwel elk werkplaatsbezoek de actuele kilometerstand in te voeren in het systeem van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Mocht er iets niet kloppen, dan krijgt u als eigenaar van de auto automatisch een brief van de RDW en kunt u terug naar het autobedrijf om de stand te laten corrigeren. Door een tellerstand vaker te registreren, wordt de kans op fraude kleiner en kunt u erop vertrouwen dat alles klopt. De kilometerstand bepaalt immers mede de waarde van de auto en geeft aan wanneer het weer tijd is voor het preventieve onderhoud. Bij de RDW kunt u tevens een compleet historisch overzicht van alle ingevoerde kilometerstanden van uw auto opvragen. Waar mensen werken, worden wel eens fouten gemaakt, dus dat kan ook zomaar bij een BOVAG-bedrijf gebeuren. Alle bij BOVAG aangesloten bedrijven zijn verplicht klachten van particuliere klanten volgens de geldende voorwaarden op te lossen. Gebeurt dit volgens u niet naar wens, dan kunt u bemiddeling door BOVAG inschakelen. Geheel kosteloos. De BOVAG-medewerkers zetten alles op alles om voor een klacht of geschil een oplossing te vinden die voor beide partijen aanvaardbaar is. Soms lukt dit ook niet en dan kunt u ervoor kiezen om de kwestie voor te leggen aan de onafhankelijke geschillencommissie Voertuigen, waar alle BOVAG-autobedrijven verplicht bij aangesloten zijn. Bemiddeling gebeurt meestal telefonisch, waar het niet anders kan soms ook schriftelijk en is gratis. In bepaalde gevallen is het wenselijk of zelfs noodzakelijk dat er een technisch onderzoek wordt uitgevoerd, voordat er een bemiddelingsvoorstel kan worden uitgebracht. Een onafhankelijk expertisebureau voert dat uit en daar zijn wél kosten verbonden; die zijn voor rekening van de partij die de opdracht daartoe geeft. Ook wanneer de geschillencommissie wordt ingeschakeld, is er klachtengeld verschuldigd, maar dat is altijd fors minder dan wanneer u zelf met advocaten en rechtszaken in de weer gaat. Sinds 1930!


buisman201501
To see the actual publication please follow the link above